HomeOpiniónOPINIÓN: Unha visión local sobre 'Ribeira Sacra, Patrimonio da Humanidade'

OPINIÓN: Unha visión local sobre ‘Ribeira Sacra, Patrimonio da Humanidade’

"Esta candidatura da Ribeira Sacra ten un déficit que ninguén valora corrixir: a participación local de maneira real e verdadeira". Este é o miolo dunha reflexión crítica sobre o proceso de redacción dunha nova proposta para retomar a candidatura deste territorio a 'Patrimonio da Humanidade'.

Publicado o

POR
RosaAna Prieto Florines
- Advertisement -

É nos centros urbanos onde se sitúan as cúpulas do poder. Alí é onde cren ter todo para facer e desfacer sobre o propio e o alleo. Iso inclúe, á vez que explica, o esquecemento da poboación local para calquera iniciativa de calado que nos afecte a quen habitamos o rural.

Caso do territorio da Ribeira Sacra a propósito da candidatura a Patrimonio da Humanidade. Despois da retirada da candidatura en 2021, vai dous meses soubemos de mudanzas nos “gabinetes intelectuais” que van redactar a “nova” proposta.

As novas incorporacións de xente moi válida e con grandes currículos súmanse á que facía parte do proxecto, pero lonxe de corrixir a falta de lexitimación na sociedade local desta candidatura, afonda no erro, e no canto de nos integrar á poboación local “como suxeitos receptores e afectados”, o goberno galego limita a información e a implicación local a varias notas de prensa nas que anuncia cartos para o noso territorio como o Plan da Paisaxe que articula a través de entes autónomos, e que nunca chegan a quen realmente mantén a paisaxe, e xera vida e riqueza no territorio.

Esta candidatura da Ribeira Sacra ten un déficit que ninguén valora corrixir: a participación local de maneira real e verdadeira. Porque nin se contou, nin se conta coa xente común. Que máis ten que xunten varias asociacións e a todos os representantes políticos da bisbarra se ninguén fala coa señora Josefa nin co señor Antonio que ademais de saber mellor onde están os eremitorios, os petróglifos e mesmo as pegadas do cristianismo incipiente, saben distinguir entre a ribeira e a bocaribeira, a aira, da veiga ou da seara e o nome orixinal do oficial. Como é posible que non inclúa na “vella” proposta datos noveles que non veñan en ningún libro? Que traballo de campo sociolóxico e/ou histórico que se pretenda como tal non visita os lugares, e non aporta novas informacións non eruditas?

“Esta candidatura da Ribeira Sacra ten un déficit que ninguén valora corrixir: a participación local de maneira real e verdadeira”

Nunha sociedade avellentada como sinalou a ICOMOS, cunha enorme perda social dos usos da terra, non utilizan o método da “observación participante” xunto ás mans que peitean a paisaxe e cuxo saber tamén corre perigo de se extinguir?

Pregúntome como veciña, se van vir os da Universidade ou os membros do goberno galego podar, coidar os bacelos, diferenciar entre patao e socalco, ou seguirán os meus veciños con idade abonda para xubilación os máis deles, traballando as viñas para que veñan “os do traxe” facer a foto? Se hoxe somos un “proxecto” de Candidatura é porque moitas mans, as que non emigraron, teceron unha das paisaxes máis fermosas do mundo que acubilla valores propios, idiosincráticos e motivo de orgullo para as máis de nós. Porque foron os avós e avoas que quedaron os que nos trouxeron ata aquí, xeración tras xeración, legáronnos o saber da viticultura, da agrogandeiría, dos oficios, e o que é máis importante, o amor e o entendemento sustentable entre a terra e o ser humano, que tronzou nalgunhas familias, o “inverno da emigración” para “roubarnos a primavera” parafraseando a Marica Campo.

Aprendeuse algo do fracaso da tramitación do primeiro intento?

Se é así, por que só suman a xente da Universidade e a ninguén do territorio? Como pensan ultrapasar a fase na que veñan preguntarnos ás aldeás que sabemos do tema? Como son capaces de chamarse gobernantes nosos e aínda non se achegaron á primeira Ribeira para dicirnos que agora precisamos máis permisos para retellar? Non habían vir, polo menos unha vez? É normal que a esta altura ninguén recoñecese ningún erro, grande ou pequeno? Logo, como foi que non conseguimos a declaración? Ou mesmo, como é posible que despois do informe de ICOMOS, aínda veñan propoñernos eólicos e parques solares nunha terra inzada de encoros?

Partillo con vostedes esta reflexión porque coido que é o momento, fóra dos focos, con sosego, de tomar de novo o pulso, e facelo ben. A intención é pór sobre a mesa a construción errada de arriba cara abaixo que houbo, e non levan trazas de mudala.

Lembran vostedes ao Despotismo Ilustrado? Semella iso o que está a pasar aquí, e poden darlle as voltas que queiran, pero non haberá Patrimonio da Humanidade bo para esta terra se non conta coa súa xente.

Señorías da Xunta, convóquennos, constrúan dende abaixo; se non queren declarar en alto os erros dean pasos para corrixilos, pero non sigan porfiando nos mesmos, é importante que neste caso vaiamos no mesmo carro á feira.

ÚLTIMAS

“Abrazando o bo trato” no Pazo de Tor

Baixo o lema “Abrazando o bo trato” realizouse visita guiada polo museo reparando nas pezas...

O PP lucense esixe garantir a seguridade no tramo de vía Monforte-Ourense

Os deputados do PP lucense amosan "a súa preocupación ante os problemas detectados durante...

A Garda Civil investiga a un gandeiro de Chantada por suposto delito de malos tratos animais

Segundo informaron fontes da Comandancia, nunha inspección realizada por axentes da Garda Civil e...

20 persoas rematan formación no Obradoiro de Emprego de Monforte que pronto comezará unha nova edición

Os participantes no obradoiro levaron a cabo a rehabilitación e restauración das naves da...